Évek óta manipulálják a cigaretták mentoltartalmát

Küldje tovább ismerősének! Küldje tovább ismerősének!

Belső iparági dokumentumok, független laboratóriumi tesztek és amerikai nemzeti felmérési adatok fedték fel nemrég a dohányipar azon stratégiáját, amellyel a legfiatalabbak köréből nyert új vásárlókat. A kutatócsoport szerint a problémára megoldást jelenthetne, ha az amerikai törvényhozás elfogadná azt a már benyújtott törvényjavaslatot, amely más adalékanyagokhoz hasonlóan a cigaretták mentoltartalmát is szabályozná.

A Harvard Egyetem Közegészségügyi Intézetének munkatársai az American Journal of Public Health című folyóirat online változatában olvasható tanulmányukban számoltak be arról, hogy egyes cigarettamárkáknál a mentoltartalom szintjét úgy manipulálta a dohányipar, hogy a megfelelő mennyiségű mentol mellett enyhébbnek tűnjön a cigaretta valódi íze a cigarettát először használók számára. E mögött tudatos stratégiát fedeztek fel, amely a kutatók szerint egyértelműen arra irányult, hogy növekedjen a fiatal dohányosok köre: a mentolról ismert, hogy elfedi a cigaretta által kezdetben okozott irritációt, lehetővé téve ezzel, hogy a rászokást elősegítő mennyiségű nikotin juthasson be a szervezetbe (a nikotin a cigarettában lévő addiktív kémiai anyag, ami a rászokásért felelős).

A tanulmány vezető szerzője, Jennifer M. Kreslake és kollégái a mentolos termékfejlesztésre vonatkozó dohányipari belső dokumentumokat vizsgáltak, ezen kívül különféle laboratóriumi teszteket végeztek a mentoltartalom mérésére az Egyesült Államokban kapható egyes márkáknál. A kutatócsoport piackutatási adatokat is vizsgált, továbbá egy 2006-os amerikai droghasználati felmérés (National Survey on Drug Use and Health) adatait is felhasználták (ez utóbbi egy évente lefolytatott, tizenkét éves és ennél idősebb amerikai állampolgárok körében végzett, országosan reprezentatív felmérés).

Az iparági dokumentumokból kiderült, hogy a dohánygyártók előzetes kutatásokat folytattak azzal kapcsolatban, hogy a cigaretták mentoltartalmának változtatásai hogyan befolyásolják a márkaeladások mutatóit bizonyos csoportokon belül. A cégek arra a megállapításra jutottak, hogy a magasabb mentoltartalmú és a mentol erősebb érzetét nyújtó termékek az idősebb, mentolos cigarettát szívó dohányosoknak voltak megfelelőek, míg az alacsonyabb mentoltartalmú, enyhébb márkák inkább a fiatalabbak körében voltak vonzóak. A gyártók ezután úgy reklámozták az enyhébben mentolos termékeiket, hogy azok elsősorban az épp dohányozni kezdő fiatalok számára legyenek vonzóak: az említett célcsoport meghódítása érdekében új, a korábbiaknál enyhébb mentoltartalmú márkákat is bemutattak. Azon márkák között, melyeket a Harvard kutatói vizsgáltak, a fiatal felnőttek körében legnagyobb piaci részesedésnövekedést elkönyvelő mentolos márkáknak volt a legalacsonyabb mentolszintjük - olvasható az egyetem honlapján közzétett sajtóközleményben.

A már említett 2006-os felmérésből az is kiderült, hogy a serdülők és fiatal felnőtt dohányosok számottevően nagyobb hányada használ mentolos márkákat az idősebbekhez viszonyítva. 2006-ban a 12 és 17 év közötti dohányosok 43,8%-a jelezte, hogy mentolos cigarettát fogyaszt. Ez az arány a 18 és 24 év közötti korosztályban 35,6%, míg a 35 évnél idősebb dohányosoknál csak 30,6% volt. A kutatók megjegyezték, hogy a rasszbeli hovatartozás szintén szerepet játszott a használatban és a márkaválasztásban, így például az afroamerikaiak gyakrabban használtak mentolos márkákat. Bár a fiatalabbak náluk ugyanolyan gyakorisággal használtak mentolos termékeket, mint az idősebb afroamerikai dohányosok, a serdülőkorú csoport hajlamosabb volt az alacsonyabb mentoltartalmú kínálatból választani (az egyetemen korábban már zajlott hasonló vizsgálat, amely szintén az afroamerikaiakat mentolos márkákkal megcélzó dohányipari erőfeszítésekről számolt be).

Az Egyesült Államokban jelenleg a kongresszus elé terjesztett törvényjavaslat első alkalommal adna felhatalmazást az ottani Élelmiszerügyi és Gyógyszerészeti Hivatalnak (Food and Drug Administration; FDA) arra, hogy a mentolhoz hasonló adalékanyagok használatát is szabályozni kezdjék a cigarettákban. Erre azért lenne szükség, mert jelenleg egyetlen amerikai felügyeleti szervnek sincs felhatalmazása a cigaretták mentoltartalmának szabályozására. “Ez egy újabb példája a dohányipar cinikus viselkedésének, amellyel tinédzsereket próbál rászoktatni egy életveszélyes függőségre. Ráadásul mindez a dohányipar amerikai nyilvánosságnak tett nyilatkozata után történt, amely szerint az érintett cégek megváltoztatták addigi marketinggyakorlatukat. Az FDA törvényjavaslata megadhatná az eszközt ahhoz, hogy véget vessünk a képmutatásnak" - nyilatkozta Gregory N. Connoly, a cikk egyik társszerzője.

Az USA-beli Nemzeti Rákkutatási Intézet szerint az Egyesült Államokban a dohányzással összefüggő betegségek minden évben mintegy 438 000 ember haláláért felelősek: az Amerikai Szív Szövetség becslése szerint az ottani férfiak 23,9%-a (25,9 millió) és a nők 18,1%-a (20,7 millió) dohányzik.

Forrás: origo.hu

Publikálva: 2010. november 25.

Kapcsolódó termékek
C vitamin, 1000mg fénykép
C vitamin,
1000mg
25 mg csipkebogyóval
és 25 mg citrus
bioflavonoiddokkal,
30 szem
Normál ár:
1400 Ft
mennyiség növelésemennyiség csökkentése
db
Prémium Közepes Energia Multivitamin fénykép
Prémium
Közepes Energia Nagydózisú Multivitamin
Az aktív emberek
vitaminja.
Értesítsük ha újra lesz raktáron?

Legutóbb olvasott oldalaink:

Amire még a vitaminoknál is jobban szüksége van?
Válassza ki a Jó Közérzet Vitamin® Prémium Kollagén Csomagját!
1 doboz Prémium Kollagén
1 doboz Prémium Kollagén
11980 Ft/db helyett
9810 Ft/db
2 doboz Prémium Kollagén
2 doboz Prémium Kollagén
11980 Ft/db helyett
9810 Ft/db
3 doboz Prémium Kollagén
3 doboz Prémium Kollagén
11980 Ft/db helyett
8300 Ft/db
5 doboz Prémium Kollagén
5 doboz Prémium Kollagén
11980 Ft/db helyett
7015 Ft/db

A termék sikeresen bekerült a kosárba. Kosár