Tíz tény, amelyet titkolni próbál az élelmiszeripar

Küldje tovább ismerősének! Küldje tovább ismerősének!
Egyre súlyosabb problémát jelent az elhízás a fejlett államokban, ahol erre válaszképpen a gyorséttermek és üdítőital-gyártók "egészséges" ételeket és innivalókat kínálnak a gyerekek számára. Közben azonban kínosan vigyáznak arra, hogy bizonyos tények még véletlenül se jussanak az emberek tudomására.

Mi lesz vele 20 év múlva?A gyerekek 32 százaléka túlsúlyos, 16 százaléka elhízott, 11 százaléka pedig betegesen kövér az Egyesült Államokban - derült ki az idei hivatalos adatokból. Így nem csoda, hogy a gyorséttermek minden erejükkel igyekeznek bizonygatni, hogy "egészséges" ételt és italt is kínálnak a gyerekeknek.

Látszólag valóban tesznek lépéseket a helyes irányba, ám ennél fontosabb feladatuk az, hogy növeljék a részvényeik értékét - vagyis arra kell rávenniük a gyerekeket, hogy többet, ne pedig kevesebbet egyenek - ennek eredményében nő ugyanis a profit.

Arra pedig különösen kínosan vigyáznak, hogy bizonyos tények ki ne derüljenek a termékeikről és azok reklámozásával kapcsolatban - hangsúlyozza David Ludwig gyermekorvos és Marion Nestle, a New York-i Egyetem táplálkozástudományi professzora.

1. A gyártók milliárdokat költenek arra, hogy gyerekeknek szánt egészségtelen ételeket reklámozzanak


Az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság adatok szerint a gyorséttermi ételeket gyártó cégek 1,6 milliárd dollárt költenek évente arra, hogy elérjék célközönségüket, a gyerekeket. A reklámok a hagyományos média mellett az interneten is megjelennek.

A Journal of Public Health Policy című szaklap azonban még nagyobbra: évi tízmilliárd dollárra becsüli a reklámokra költött összeget. A reklámokban gyakran használnak fel rajzfilmhősöket vagy ingyenes termékmintákat, amelyekkel szó szerint "beetetik" a gyerekeket.

2. A gyártók által támogatott tanulmányok minimalizálják a termékekkel kapcsolatos egészségi aggodalmakat


Ludwig vezetésével több száz tanulmányt vizsgáltak át, amelyek a tej, a gyümölcslevek és a szénsavas üdítőitalok egészségügyi hatását taglalták. Kiderült, hogy a konklúzió sokkal kedvezőbb volt azon tanulmányok esetében, amelyeket az élelmiszeripar támogatott, mint azoknál, amelyeknek a készítői nem kaptak ilyen jellegű anyagi támogatást. "Ha egy kutatást az ipar finanszíroz, akkor annak eredménye közelebb van a reklámhoz, mint a tudományhoz" - vonta le a tanulságot a gyermekorvos.

3. A cégek hatalmas összegekkel támogatják a táplálkozástudományi szervezeteket


A mindenható pénz Az Amerikai Dietetikusok Szövetsége (ADA) például elfogad támogatást olyan cégektől, mint a Coca Cola. Nestle professzor internetes blogjában és "Élelmiszerpolitika" című könyvében is hosszasan foglalkozik azzal, hogy az ADA még olyan táplálkozási ismeretterjesztő kiadványokat is kiad, amelyeket közvetlenül finanszíroz egy-egy élelmiszeripari cég.

Nem meglepő ezek után, hogy az a cég, amelyik bárányhúst forgalmaz, olyan kiadványhoz ad pénzt, amely a bárányhús fogyasztásának jótékony hatásait "bizonyítja".

Az ADA magyarázata: nem működnek együtt olyan programban, illetve üzenet közvetítésében, amely nem cseng egybe a szövetség tudományosan megalapozott álláspontjával. "Kimondottan fontosnak tartjuk, hogy együttműködjünk az élelmiszeriparral annak érdekében, hogy pozitívan befolyásolhassuk azt" - hangsúlyozza az ADA elnöke, Martin Yadrick.

4. Minél jobban feldolgozott egy élelmiszer, annál nagyobb rajta a haszon - és általában annál kevésbé egészséges


Az alig vagy egyáltalán nem feldolgozott élelmiszer - például a gyümölcsök és zöldségek - nyilvánvalóan nem hoznak túl sok hasznot az iparágnak. A nagy pénzt az hozza, ha az állami finanszírozással megtermelt kukoricából, búzából és szójababból gyorsételt, snacket és italt gyártanak. Ezek a feldolgozott termékek általában igen kalóriadúsak és csekély tápértékűek.

5. A kevésbé feldogozott élelmiszertől általában jobban lehet lakni, mint az alaposan feldolgozottól

A friss alma bővelkedik rostokban és tápanyagokban, amelyek elvesznek a feldolgozás során, így alig marad belőlük az almaszószból. A hozzáadott cukor vagy édesítőszer miatt viszont több az almaszószban a kalória - miközben nem lesz szükségszerűen táplálóbb.

Az almaléből, amely még több feldolgozás eredménye, gyakorlatilag hiányoznak a rostok és tápanyagok. Ugyanez igaz a finomlisztből készült kenyérre, ha a teljes kiőrlésű lisztből készülttel hasonlítjuk össze.

6. Sok állítólag egészséges élelmiszerpótló kevésbé egészséges, mint az élelmiszer, amelyet pótol


A szénsavas üdítőital-gyártók 2006-ban beleegyeztek, hogy a cukortartalmú italokat eltávolítják az iskolai automatákból. Az iparág lobbistái azonban kemény munkával meggyőzték a törvényhozókat, hogy továbbra is engedélyezzék a sport- és vitaminitalok árusítását - amelyek túl sok cukrot és kalóriát tartalmaznak.

7. Attól nem lesz egészséges egy étel, hogy ezt állítja róla a címkéje


Az olyan címkék, mint "nulla transzzsír" vagy "teljes kiőrlésű gabonát tartalmaz" azt a hamis képzetet keltik a fogyasztóban, hogy egészséges ételt eszik - pedig ez nem így van. Bár a címke esetleg nem hazudik, ez még nem jelenti azt, hogy a termék egészséges, ha közben tele van sóval, cukorral vagy telített zsírral, nem tartalmaz viszont rostot és más tápanyagot.

Dave DeCecco, a PepsiCo szóvivője szerint viszont a cél az, hogy segítsenek a fogyasztóknak kiválasztani az egészségesebbet egy termékkategórián belül. "Nem mondjuk azt a fogyasztóknak, hogy a chips egészségesebb a spárgánál. De ha valaki chipset vesz, és siet, vagyis nincs ideje elolvasni az egész termékismertetőt, akkor a segítségünkkel választhat okosabban" - jelentette ki.

Finom, de nem egészséges a fagyi...

8. Az élelmiszeripar nyomása meghátrálásra kényszeríti a táplálkozási szakértőket


Nestle "Élelmiszerpolitika" című könyvében megírta, hogy az iparág milyen régóta igyekszik összezavarni az embereket azzal, hogy az egyenes beszéd helyett szakzsargont kényszerít rájuk. Egy 1977-es példát hoz: a közegészségügyi tisztségviselők megpróbálták belevetetni egy az Egyesült Államok étkezési célkitűzései címet viselő, nagy jelentőségű jelentésbe azt a tanácsot, hogy csökkentsék a húsfogyasztást. A jelentés szerzőire azonban olyan erős nyomást nehezedett a marhatenyésztők irányából, hogy végül megadták magukat, és végül egy kevésbé közvetlen, homályos tanács került be az anyagba, miszerint "válasszanak olyan húst, baromfit és halat, amelynek alacsony a telítettzsír-tartalma".

9. Az élelmiszeripar finanszírozza azokat a jelentősebb szervezeteket, amelyek az elhízás elleni közegészségügyi programokat támadják


Ha valaki nem követi szorosan a politikát, az aligha sejti, hogy egy olyan szervezetnek, mint például a Fogyasztói Szabadság Központ (CCF), bármi köze lenne az élelmiszeriparhoz. Márpedig konkrétan ez a szervezet agresszív kampányt folytat az Egyesült Államokban az elhízás veszélyeire figyelmeztető közegészségügyi programok ellen; erőteljesen ellenzi például, hogy az egészségtelen ételeket száműzzék az iskolai büfékből.

A CCF-et a Média és Demokrácia Központ szerint elsősorban az olyan nagy élelmiszeripari cégek finanszírozzák, mint a Coca Cola, a Cargill, a Tyson Food és a Wendy's.

10. Az élelmiszeripar agresszív kampányt folytat, hogy lejárassa a kritikusait


A Fogyasztói Szabadság Központ még dicsekszik is azzal, hogy "a stratégiánk a hírnökök elpusztítása. Célunk, hogy aláássuk az aktivisták hitelét".

Forrás: inforadio.hu

Étkezzen egészségesebben, pótolja vitaminszükségletét a megfelelő mennyiségű vitamin bevitelével!

Vásároljon magas C-vitamin és antioxidáns tartalmú Alap Energia multivitamint!
Publikálva: 2010. november 25.

Mondja el a véleményét, szóljon hozzá cikkünkhöz
Kapcsolódó termékek
C vitamin, 1000mg fénykép
C vitamin,
1000mg
25 mg csipkebogyóval
és 25 mg citrus
bioflavonoiddokkal,
30 szem
Normál ár:
1400 Ft
mennyiség növelésemennyiség csökkentése
db

Legutóbb olvasott oldalaink:

Amire még a vitaminoknál is jobban szüksége van?
Válassza ki a Jó Közérzet Vitamin® Prémium Kollagén Csomagját!
1 doboz Prémium Kollagén
1 doboz Prémium Kollagén
9700 Ft/db helyett
6700 Ft/db
2 doboz Prémium Kollagén
2 doboz Prémium Kollagén
9700 Ft/db helyett
6700 Ft/db
3 doboz Prémium Kollagén
3 doboz Prémium Kollagén
9700 Ft/db helyett
5600 Ft/db
5 doboz Prémium Kollagén
5 doboz Prémium Kollagén
9700 Ft/db helyett
4600 Ft/db